BIBLIOTECA SCOLII GIMNAZIALE AVRAM IANCU COVASNA-VOINESTI
email: biblioteca.scolii.noastre@gmail.com

joi, 16 mai 2013

Miorita covasneana...



Românul e născut poet

      De-l muncește dorul, de-l cuprinde veselia, de-l minunează vreo faptă măreață, el își cântă durerile și mulțumirile, își cântă eroii, își cântă istoria, și astfel suflet său este un izvor nesfârșit de frumoasă poezie.” - Cât de frumos a caracterizat Vasile Alecsandri literatura românească, și cât adevăr e în spusele sale.
      Una dintre cele mai bogate și mai frumoase literaturi populare europene, „frumuseți poetice de originalitate și fără seamăn în literaturile străine” a luat naștere din sentimentele poporului nostru, din frământările sufletești ale acestuia, din dorința lui de frumos, din dorul de libertate, fiind o adevărată oglindă a vieții acestuia.
      Această literatură continuă să se îmbogățească și, pentru a nu se pierde nimic din ea, căci acestă pierdere ar fi a culturii, a întregii spiritualități românești, trebuie să îndeplinim sfânta datorie de a o căuta, de a o culege, pentru a o feri de noianul timpului și al uitării.
      Poezia populară numită de Eminescu „limba simțământului”, este destul de bine reprezentată și aici, prin părţile noastre, în curbura munților Carpați. Iată o variantă locală a Mioriței, culeasă de domnul învățător Hulpoi Aurel, de la un bătrân iubitor de folclor din zona Covasna:


Miorița


Pogoară, pogoară pe plai
Tot nouă ciobani
De sunt veri primari
Și cu unul zece.
El e streinor
Cu oițe multe
Câte pietre-n munte
Atâtea-s cornute,
Câte pietre-n cale
Atâtea-s mioare,
Câte pietricele
Atâtea-s mielușele.
Vai, nouă ciobani
De sunt veri primari
Ei s-au vorbit
Și s-au sfătuit
La apus de soare
Pe el să-l omoare.
Bănișori să-i ia,
Oițe să-i ia
Și să le-mpărțească,
Să le răspândească.
Dar o mielușică
Ea o ocheșică,
Ea mi-i auzea
Șchioapă se făcea,
În urmă rămânea
Și unde-mi zbiera
Locul tremura,
Brazii veștejea,
Iarba se pârlea.
Dar stăpânul ei
Cârlig răsucea
Și în loc stătea
Oița-ntreba:
- Oiță, oiță,
Mie drăguliță,
De când te-am văzut
Și te-am cunoscut
Așa n-ai făcut.
Dar nu v-am păscut
Tot prin livezi verzi?
Apă nu v-am dat
La izvoare reci?
Ori nu v-am culcat
Pe-ale vârfuri-nalte
Unde vântul bate?
Oița-mi grăia:
- Stăpâne, stăpâne,
Stăpâniorul nostru
Ba tu ne-ai culcat
Pe-ale vârfuri-nalte
Unde vântul bate
Și tu ne-ai păscut
Tot prin livezi verzi
Și apă ne-ai dat
La izvoare reci.
Vai, nouă ciobani
De sunt veri primari
Ei că s-au vorbit
Și s-au sfătuit
La apus de soare
Să mi te omoare
Bănișori să-ți ia,
Pe noi să ne ia
Să ne împărțească,
Să ne răspândească.
Stăpânul grăia:
- Oiță, oiță,
Mie drăguliță,
De m-or omorî
Voi mi-ți îngropa
În târla oilor,
În jocul mieilor,
În dosul stânii
Să-mi aud câinii.
Cârligelul meu
Voi că mi-l veți pune
Stâlp la căpătâi,
Iar cu mângâiere
Fluieraș de soc
Ce-mi zice cu foc
Voi că mi-l veți pune
Sub ușa târlei
Vântul când o adia
Fluierul mi-o mișca
Fluierul mi-o zice
Oile s-or stânge
Pe mine m-or plânge
Cu lacrimi de sânge.
Ah, străin de mine
Mult străin în lume
Nici un ajutor
De la Dumnezeu
Și stăpânul meu...


În varianta covăsneană, lipsesc alegoria morții, apoteoza ciobanului, întâlnirea cu maica bătrână, portretul ciobanului, nunta mioritică și cadrul nupțial. Numărul ciobanilor este 10 și nu 3, ca în majoritatea celorlalte variante, aceasta constituind (poate) o influență a baladei Meșterul Manole, deși apariția acesteia nu este atestată în județul nostru.
Apar două versuri, neîntâlnite în niciuna din variantele cunoscute, "cârlig răsucea" și "cârligelul meu", element indispensabil vieții pastorale. 
Finalul conține o notă de înstrăinare, de asemenea neîntâlnită în alte variante ale Mioriței.

Un comentariu:

Va asteptam parerile, sugestiile, gandurile bune!